„Money issues“ při výběrovém řízení. Jak a kdy se ptát?

Stála jsem ve sklepě bývalé majitelky butiku a měla na sobě ty nejúžasnější večerní šaty, jaké jsem kdy měla možnost obléct. Zlaté, krásně projmuté a vypadaly na mě úžasně. Korunu tomu nasadila moje kamarádka, která to komentovala slovy: „Waw Hani, ty ti opravdu sluší!“.

Paní butik rušila a teď rozprodávala zboží. Na všechno nám samozřejmě slíbila slevu. Kolik si ale myslíte, že mi dala slevu na tyhle šaty, když viděla mé nadšení z nich, které jsem nedokázala skrýt?  5 %. Věděla, že si je vezmu tak jako tak – že je prostě chci.

Kdy se ptát na plat při výběrovém řízení?

Co má výběrové řízení společného s pořizováním šatů?

Moje touha po nich snížila moji citlivost na cenu. Byla jsem za ně ochotná zaplatit jakoukoliv cenu, kterou jsem si mohla dovolit. Neporovnávala jsem je už s jinými.

Chcete, aby firma byla ve stejné fázi. Aby vás prostě chtěla. Proto otázka KDY téma peněz otevřít je ta nejdůležitější, na kterou se můžete ptát.

Dobré načasování je polovina úspěchu.

Jak se ptát na plat při výběrovém řízení? Vyjednávejte.

 

Můžete mít pocit, že by zaměstnavatel měl nabídnout férovou odměnu sám od sebe. Možná jste chtěli zjistit, kdy se v rámci výběrového řízení „zeptat“ na plat a zmínka o vyjednávání vás děsí.

Jakou cenu ale můžete zaplatit za nevyjednávání?

Úspěch není vyhrát výběrové řízení a získat práci. Úspěch je získat práci s platem, který chcete, ne skončit s existenčně hraniční částkou a tunami neplacených přesčasů. A s pocitem, že jste se nechali využít.

Chceme získat práci, která splňuje i atributy vysněného živontího stylu.
NE buď a nebo!
NE dobré peníze pro život NEBO tě to baví NEBO svoboda NEBO ideální role v týmu, kterou si užíváš NEBO hluboké poslání a smysluplnost.

Když umíme jednat o platu, nemusíme takhle volit. JE TOTIŽ MOŽNÉ JÍT DÁL a otevřít si více možností díky tomu, že budete strategicky přemýšlet. Pojďme na to.

ÚSPĚŠNÉ VYJEDNÁVÁNÍ ZNAMENÁ DOBŘE SE PŘIPRAVIT

V mé hlavě musí být jasno ve dvou otázkách. Nad těmito dvěma otázkami nemůžu váhat až při jednání.

Kolik si chci říct?

  1. START Spočítejte si minimální nutný plat, který potřebujete. Důležitá je dlouhodobá udržitelnost vašeho fungování, ne s čím jste díky své skromnosti schopní měsíčně vystačit, když se hodně omezíte. Díky investicím do vzdělání a finanční rezervě se cítíte jistí v kramflecích při dalších jednáních o zvýšení platu, při reakci na změnu podmínek, která se vám nelíbí, nebo když uvažujete o nové práci.
  2. PROVEĎTE upgrade. Jen fungovat je málo. Přihoďte tak, aby to číslo bylo motivací, odměnou. Způsobí pocit ocenění. Umožní vám žít vysněný lifestyle. Vyčíslete si jeho jednotlivé dílky.
  3. PŘEPOČÍTEJTE to do hrubé mzdy – využít můžete třeba kalkulačku tady.

Kolik si (podle sebe) můžu dovolit říct?

PRŮZKUM TRHU Podívejte se, jaké jsou průměrné platy na pozici, o kterou se chcete ucházet. Nezapomeňte ale, že se jedná se o průměr mezi regiony a není zohledněna konkrétní náplň, náročnost a odpovědnost.

ČÍSLO V INZERÁTU Pokud tam je, mrkněte na spodní hranu intervalu (to nižší uvedené číslo). Vycházejte z toho, že budete mít prostor o něm jednat, když uděláte dojem – nadprůměrné výsledky.

STŮJTE SI ZA SVÝM Jdete si tam vyjednat to, co chcete. Nejste „moc drazí“. Ani jedno z předchozích dvou čísel nevnímejte tak, že máte slevit. Rozdím mezi „vaším číslem“ a tím, kolik platí trh nebo nabízí v inzerátu zaměstnavatel by neměl být víc než 20-25%. Věřte, že máte na to si vybrat jinak.

 A SPRÁVNĚ TO NAČASOVAT

Kdo má vlastně otázku peněz otevřít a kdy? Na pohovoru ještě není vhodná chvíle! Cílem pohovoru je prodat vaši hodnotu a schopnost vytvářet pro firmu nadstandartní výsledky. Hledat, čím můžete budoucímu zaměstnavateli přispět a jak mu můžete pomoci splnit dlouhodobé cíle, jakou společně vytvoříte hodnotu.  Až dobře porozumí tomu, jak mu můžete být užiteční, přichází na řadu jednání o tom, kolik by ho to stálo. Vzpomínáte na večerní šaty?

BUDE TO FUNGOVAT?

Ale já přece potřebuju vědět, jestli mi dají alespoň mou minimální hranici! Přece jinak nebudu ztrácet čas výběrovým řízením. Takže bych se na tom pohovoru radši zeptal/a. Nebo možná radši ještě před ním…

Honí se vám hlavou tahle myšlenka? Cílem pohovoru je perfektní sebeprezentace – ta vám otevírá dveře. Zjišťování informací, které jsou důležité pro vás, přijde na řadu potom. A co ta otázka o vás vypovídá a jak dokresluje Vaši sebeprezentaci?

„Jaký budu mít plat?“ Slyším-li tuto otázku, první pohovor je i poslední a okamžitě končí. Nejsem státní úřad. Primární zájem uchazeče musí být prospět firmě. Proto ho najímám. Nedopustím, aby odešel, bude-li kvalitní. Kdo není schopen si zmanažovat vlastní finance a domácnost, nikdo mu nesvěří dobře placené úkoly.“

zdroj: Firstclass: Nejlépe placená šéfka popisuje 5 typů uchazečů, které vyhazuje od pohovoru

Marissa Mayer z Yahoo v tom má jasno. Několik let nejlépe placená žena na světe, která bourá pravidla. Právě díky personálním změnám vytáhla Yahoo z červených čísel do černých. Sama přitom získala tuto pozici v šestém měsíci těhotenství (a její budoucí zaměstnavatel o tom samozřejmě věděl).

Načasování je jen jedna ze dvou esenciálních věcí, na kterých záleží. Důležité je právě ta sebeprezentace, která proběhne předtím – a na kterou si dáte dostatečný prostor. Aby vyjednávání o mzdě fungovalo a abyste se k němu vůbec dostali, je potřeba perfektně zvládnout proces prodeje sebe samapropojení svých silných stránek s potřebami a cíli zaměstnavatele.

Ukažte, že jste profesionál/ka. Tím, že jednáte o platu strategicky a v pravý čas.

DALŠÍ TIPY

  1. Ustojte to. Pokud dostanete otázkou ohledně peněz už na pohovoru, vyhněte se jí.  Sebevědomě, s úsměvem a pevným pohledem: „Jsem otevřen přiměřené serózní nabídce.“
  2. Uvádějte interval  – působíte flexibilně. Jako spodní hranici řekněte číslo mírně vyšší než je Vaše motivační částka – na horní hranici nezáleží, je tam opravdu jen proto, abyste ukázali svou flexibilitu.
  3. Jako vítěz. Jednání otevírejte osobně a až po vítězství ve výběrovém řízení. Nechte firmu, ať „řekne čísla“ jako první. Nabídku, která se vám líbí, si nechte zaslat písemně.
  4. Na co pozor: PŘESČASY. Ve smlouvě můžete mít uvedené neplacené přesčasy až do výše x hodin měsíčně. Zvažte si co vám stojí za to a případně i o tomhle „hoďte řeč“. Předmětem jednání jsou celkové podmínky, nejen mzda.
  5. Prostě překonejte všechno, co vás nutí jednat dřív, než ve správný čas a nestát si za svým.

Jak se ptát na plat při výběrovém řízení?

Jak řešit nesplněné body dohody?

Pracovní smlouvu podepisujte nejpozději v den nástupu, ideálně dřív.
Jemně, ale vytrvale požadujte výši dohodnuté finanční odměny zabudovat do pracovní smlouvy, pokud by to bylo nutné.
Když objevíte ve smlouvě nějakou nesrovnalost:

  • znovu šikovně prodejte sami sebe, svou hodnotu a užitečnost pro zaměstnavatele a touhu tvořit společné hodnoty
  • komunikujte příjemně, ale sebevědomě: ‚Rád/a bych na danou pracovní pozici nastoupil/a, ale to a to v pracovní smlouvě mi nevyhovuje. Věřím, že se jedná o formalitu a že mi to bude změněno k mé spokojenosti.‘

PRACUJTE NA SOBĚ

Tím, že jste si vyjednali férové podmínky, snažení nekončí, ale začíná. Dlouhodobě spokojený pracovní kontrakt bude ten, kdy firma vydělá díky vám výrazně víc peněz než kolik vám zaplatí. Měla by na tom být výrazně lépe, než kdyby Vaši pracovní pozici (a ideálně i konkrétně vás) neměla. Proto část peněz z Vaší finanční odměny, kterou jste si vyjednali, investujte do svého vzdělávání a růstu tak, abyste ten závazek naplnili.

NAUČTE SE PERFEKTNĚ PRODAT SAMI SEBE

Aby to fungovalo a mělo vůbec smysl si připravovat strategii, kdy platovou otázku otevřít, jakým způsobem a kolik peněz chtít, je potřeba jako uchazeč excelovat. Nechat svou osobnost zazářit a propojit své přednosti s budoucím směrem firmy. Zvládnout se prodat.

Je to stejné jako když jste v obchodě, kde nemají na zboží cenovky. Zajímáte o konkrétní kousek, který bezkonkurenčně přitáhl vaši pozornost a líbí se vám. Jen u něj se ptáte na cenu, nezajímá vás, kolik stojí všechny ostatní věci v obchodě.

Hana Šilarová
v 19 letech – bez průpravy, ale odvážně – začala podnikat. A intenzivně studovat, jak si udělat jasno v tom, co chce, co ji motivuje a co přesně potřebuje právě změnit, vyřešit. A hlavně – jak komunikovat, aby takového výsledku dosáhla.

Více než 9 let budovala své schopnosti, jak získávat lidi na svou stranu i vyjednávat jim lepší podmínky. Její příběh najdete zde .

Hanka je autorkou e-booku Jak získat práci i bez praxe a on-line kurzu Práce pro život a ukazuje svým klientům cestu, jak se pomocí dobře zvolené komunikační strategie prosadit, dosahovat svých cílů a výhodných smluvních podmínek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *